- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – tel. 116 111
- Internetowy Telefon Zaufania „Anonimowy Przyjaciel” – pomoc@telefonzaufania.org.pl
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia PTP
- Telefon zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych i ich bliskich tel. 801 889 880
- Telefon zaufania HIV/AIDS tel. 801 888 448; (22) 692 82 26
- Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki i Narkomania: tel. 801 199 990
- Anonimowa policyjna linia specjalna – tel. 800 120 148
- Antydepresyjny telefon zaufania 22 654 40 41
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Dla rodziców
Podsumowanie pierwszego półrocza - rok szkolny 2022/2023
Drodzy Rodzice,
przedstawiamy podsumowanie wspólnych działań i współpracy ze środowiskiem lokalnym w pierwszym półroczu.
Zrealizowano w/g kalendarza imprez :
1.Piknik ” Święto ziemniaka ”.
2.Pasowanie na przedszkolaka.
3.Szkoła do hymnu.
4.Mikołajki.
5.Świąteczne spotkania oddziałowe.
6.Dzień Babci i Dziadka.
7.Bal Karnawałowy.
Poszerzanie oferty edukacyjnej, współpraca ze środowiskiem lokalnym:
• Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
• Pracownia Efektu Domina (Kulczyk Foundation) - warsztaty edukacyjno-kulinarne
• Fundacja „ Szkatułka ” – warsztaty przyrodnicze i plastyczne
• Audycje muzyczne „ Od ucha do ucha ”
• MDK „ Muranów ” – warsztaty
• Klub Sportowy „ Polonia ” – zabawy sportowe w ogrodzie „ Piłkarska frajda ” (oddział „Słoneczka”)
• Restauracja „ Der Elefant ” – warsztaty kulinarne Żabki, Słoneczka
• Szkoła tańca Rising Stars – warsztaty taneczne
• Zajęcia z ceramiki
• Fluoryzacja Monika Nowicka
• Szkoła Podstawowa nr 210
• Fundacja Bezpieczny przedszkolak-Bezpieczny uczeń ( Oktawiusz Supiński )
• Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna - realizacja programów zdrowotnych
• Klub Gaja - akcja Warszawskie Święto Drzewa
• Teatrzyki dziecięce - wystawiane przez artystów scen polskich
• Straż Miejska - pogadanki
• Współpraca ze studentami V roku Wydziału Psychologii UW
Rekrutacja
Od 28 lutego do 6 marca złożenie deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego. Od 7 marca rejestracja w systemie wniosków o przyjęcie na rok szkolny 2023/2024. Wszelkie informacje dotyczące rekrutacji zamieszczone w zakładce Rekrutacja.
Szkoła na Ciasnej zaprasza na dni otwarte (online)
Konferencja
Szanowni Państwo,
dostrzegając zjawisko coraz trudniejszego funkcjonowania dzieci i młodzieży zarówno
w zakresie budowania relacji z rówieśnikami, jak i ogólnie rozumianych relacji społecznych,
serdecznie zapraszam do udziału w konferencji
Reaguj i wspieraj – nowe oblicza zagrożeń,
która odbędzie się w dniu 23 lutego 2022 r. w godzinach 11.00-14.00 (on-line).
Zaproszenie
AGENDA
Warsztaty Szkatułka
Terminy spotkań:
Opisy programów:
V edycja programu DRZEWO W MIEŚCIE
Czego dotyczy program?
Dla młodszych dzieci prowadzimy cykl Ja, zwierzęta, drzewa i pory roku o zwierzętach i roślinach najbliższego otoczenia, o tym jakie mają zwyczaje i potrzeby wybrane gatunki zwierząt, jak można im pomagać.
Dla dzieci starszych prowadzimy cykl Miasto moje, a
w nim... dotyczący ekosystemu naszego miasta, wszystkich organizmów, które go tworzą - ludzi, zwierząt, drzew
i innych roślin, grzybów oraz dbania o czystość powietrza, wody, gleby.
W ilu warsztatach weźmie udział każda grupa przedszkolna?
Dla każdej z grup przeprowadzimy 8 warsztatów
w placówce (35-60 min/jeden warsztat; rozplanowanych
od października 2021 do czerwca 2022). Najstarsze grupy wiosną 2022 wezmą udział w 1 warsztacie nad Stawem Belwederskim (2 h zegarowe/jeden warsztat).
Formy pracy z dziećmi:
- prezentacje slajdów i fragmentów filmów, rozmowy włączające dzieci;
- pokazy, eksperymenty, obserwacje w wykonaniu edukatorów i dzieci pracujących w zespołach badawczych,
- aktywności ruchowe z wykorzystaniem naszych wideo Natura w ruchu i Jak żyje drzewo (https://www.youtube.com/playlist?list=PLPhQaA8tKFX7PbvSPIT83ONQwgrTxHeo6
https://www.youtube.com/playlist?list=PLPhQaA8tKFX5Le8ola9lAOpwzbNq9liY2 );
- wykonywanie wspólnie z dziećmi prac plastycznych
i technicznych;
- nagranie ścieżki dźwiękowej do Żywiołowych animacji
w wybranych przedszkolach i grupach).
Działania w ogrodach przedszkolnych.
Jednym z nowych elementów programu będzie zaprojektowanie, wykonanie i usytuowanie w ogrodach przedszkolnych jednej eko-instalacji (z nauczycielami, innymi pracownikami placówki, rodzicami i opiekunami dzieci), ale też przy udziale dzieci. Zamontowanie /urządzenie "Eko-instalacji" będzie dobrym sposobem wyjaśnienia dzieciom na co jest i na czym polega funkcjonowanie ekosystemów. Będą to np. deszczarium, ziemio obserwatorium, stacja pogodowa, naturalny filtr wody, zegar słoneczny, domki dla owadów, kompostownik lub inne instalacje służące do pracy z dziećmi z zakresu naszego programu.
Dokumentacja programu
W publikacji Drzewo w mieście, która zostanie udostępniona na stronie Szkatułki na zakończenie programu będzie można m.in. przeczytać o tym dlaczego jest tak ważne uwrażliwianie dzieci na środowisko przyrodnicze, którego jesteśmy częścią, na pokazywanie dzieciom jakie zależności łączą wszystkich mieszkańców miasta (zwierzęta, ludzi, rośliny, grzyby) i jak działalność człowieka może wspierać lub niszczyć środowisko. Jak małe dzieci reagują na kwestie dotyczące przyrody i ekologii.
Realizatorzy i osoby prowadzące warsztaty w placówkach.
Zespół realizatorów tworzą osoby czynnie zajmujące się ochroną środowiska naturalnego, prowadzące od lat programy dla uczniów i nauczycieli dotyczące biologii, ekologii, spacery oraz interwencje dotyczące ptaków
i nietoperzy w miastach.
Warsztaty są prowadzone przez stały zespół edukatorek
i edukatorów Szkatułki, którzy biorą udział w wewnętrznych szkoleniach przygotowujących ich do realizacji programu. Dane wszystkich naszych edukatorek i edukatorów weryfikowane są w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (oświadczenie potwierdzające weryfikację wysyłamy placówkom przed rozpoczęciem realizacji programu).
Jak realizujemy program w razie braku wstępu
do placówek?
Przygotowujemy warsztaty-wideo, tematycznie odpowiadające niezrealizowanym warsztatom, w których prowadzimy z dziećmi rozmowę zza ekranu, prezentujemy slajdy, zadajemy pytania dzieciom, kierujemy wykonywaniem przez dzieci prostych aktywności ruchowych, prac plastyczno-technicznych, pokazów
i obserwacji.
Materiały do wykonywania prac i prowadzenia obserwacji przez dzieci, wykonania eko-instalacji zapewni Szkatułka (zarówno w pracy na żywo, jak i w odniesieniu
do warsztatów-wideo).
Więcej o działaniach Fundacji Szkatułka można przeczytać na naszej stronie: www.szkatulka.org Projekt jest współfinansowany przez m.st. Warszawę
II edycja programu WIELKI MAŁY CZŁOWIEK
Zakresy tematyczne:
malarstwo: portret/autoportret, martwa natura, pejzaż zimowy – malowanie odcieniami bieli, abstrakcja dynamiczna i statyczna, pejzaż wiosenny;
architektura i rzeźba: różne typy budowli i konstrukcje, konstrukcje wznoszone przez zwierzęta, rzeźba i płaskorzeźba;
fotografia: portret, światło;
ilustracja;
kino nieme: slapstick, czarno-biały obraz, podróż na Księżyc, jak pokazać krzyk bez dźwięku;
muzyka: opera, wykonywanie prac plastycznych do różnych utworów muzycznych.
Zakresy tematyczne są odpowiednio dostosowywane
do grup wiekowych dzieci.
W ilu warsztatach weźmie udział każda grupa przedszkolna?
W 12 warsztatach w placówce (35-60 minut jeden warsztat) rozplanowanych od września 2021 do czerwca 2022.
W ramach programu dysponujemy pulą 34 warsztatów
w Muzeum Narodowych (dla grup starszych), sprzęgniętych tematycznie z zamysłem programu. Każda placówka będzie mogła skorzystać z 1-2 warsztatów w MN.
Jak przebiegają warsztaty w placówkach
i co do ich prowadzenia wykorzystujemy?
Warsztaty opierają się o podobny schemat: zaaranżowanie wspólnej przestrzeni twórczej:
do zajęć plastycznych - ogromna folia malarska rozłożona na podłodze i ekspozycja narzędzi;
do zajęć teatralnych - "scena" z materiału lub ekran
do pokazu cieni;
do stworzenia kina niemego - odpowiednie tło, muzyka.
Formy pracy z dziećmi:
- prezentacja slajdów/fragmentów filmów / widowisk teatralnych i rozmowa z dziećmi;
- aktywności ruchowe, ćwiczenia słuchowe i głosowe;
- interaktywne pokazy narzędzi i materiałów, rekwizytów, elementów kostiumów nawiązujące do tematu zajęć;
- własna praca twórcza dzieci;
- w podsumowaniu podziwianie wykonanych prac lub pokaz tego co zostało przygotowane.
Podczas warsztatów wykorzystujemy nakręcone przez nas wideo z cyklu Stworzenie.
Dokumentacja programu
Na wiosnę 2022 przygotujemy parkanowe ekspozycje prac dzieci.
W publikacji Wielki mały człowiek, która zostanie udostępniona na stronie Szkatułki na zakończenie programu będzie można m.in. przeczytać o tym jak małe dzieci odbierają różne gatunki muzyki, które formy teatralne sprawdzają się w pracy z nimi, jakich materiałów plastycznych lubią najbardziej używać, co je śmieszy, a co zadziwia).
Realizatorzy i osoby prowadzące warsztaty w placówkach.
Zespół realizatorów to osoby współtworzące Szkatułkę od początku lub stale z nami współpracujące i utożsamiające się z tym co robimy, znajdujące w tym możliwość własnego rozwoju zawodowego, artystycznego i osobowościowego. Są wśród nas rzemieślnicy, artyści, pedagodzy, historycy sztuki, ilustratorzy i doświadczeni edukatorzy.
Warsztaty są prowadzone przez stały zespół edukatorek
i edukatorów Szkatułki, którzy biorą udział w wewnętrznych szkoleniach przygotowujących ich do realizacji programu. Dane wszystkich naszych edukatorek i edukatorów weryfikowane są w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (oświadczenie potwierdzające weryfikację wysyłamy placówkom przed rozpoczęciem realizacji programu).
Jak realizujemy program w razie braku wstępu do placówek?
Przygotowujemy warsztaty-wideo, tematycznie odpowiadające niezrealizowanym warsztatom, w których prowadzimy z dziećmi rozmowę zza ekranu, prezentujemy slajdy, zadajemy pytania dzieciom, kierujemy wykonywaniem przez dzieci prostych aktywności ruchowych i prac plastycznych.
Materiały do wykonywania prac przez dzieci zapewnia Szkatułka (zarówno w pracy na żywo, jak i w odniesieniu do warsztatów-wideo).
Więcej o działaniach Fundacji Szkatułka można przeczytać na naszej stronie: www.szkatulka.org
Projekt jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.
Ubezpieczenie NNW
Reaguj i wspieraj
Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość
Priorytetowym celem programu jest wspomaganie dzieci i młodzieży w nauce
na odległość poprzez wyposażenie rodziców w wiedzę i umiejętności przydatne
w organizacji bezpiecznego procesu zdalnej edukacji.
Program będzie realizowany w formie cyklu webinarów dedykowanych rodzicom, emitowanych na kanale youtube.
Zakładana jest realizacja 3 webinarów dla rodziców oraz 3 dla nauczycieli i środowiska edukacyjnego prowadzonych
przez ekspertów tematycznych. Poniżej załączam tematykę i planowany harmonogram poszczególnych webinarów.
Każdorazowo będzie do Państwa Dyrektorów przesłany link do adresu z dostępem do
webinaru - pierwszy webinar adresowany do rodziców będzie dostępny pod adresem:
https://youtu.be/ohhXySQM4g8
Wiedza
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA NR 12
https://www.ppp12.waw.pl/wiedza/
Spacerowniki
Jest nam niezmiernie miło zaprezentować bezpłatne spacerowniki „Czytamy miasto”, czyli propozycje na wyjątkowe spacery – mikrowycieczki po Warszawie tropem niezwykłych miejsc i historii związanych z naszym miastem. Spacerowniki powstały z myślą o dzieciach w wieku 5-9 lat i mają na celu zachęcić do aktywnego spędzania czasu w przestrzeni miasta. Zostały przygotowane tak, by służyć jako ciekawy materiał edukacyjny. Spacerowniki łączą w sobie elementy miniprzewodnika, rysowanki oraz inspirownika z zadaniami. Proponujemy w nich sześć tras: po Kamionku, Starej Pradze, Starym Mokotowie, okolicach ulicy Chłodnej, Krakowskiego Przedmieścia oraz Alej Ujazdowskich. Trasy opisane są na kartach edukacyjnych. Na każdej z nich znajduje się mapka danej okolicy oraz opis wybranych miejsc wraz z propozycjami zadań oraz zabaw dla dzieci i całej rodziny. Jedna z kart ( „Stara Praga”) jest też dodatkowo gotowym scenariuszem gry miejskiej.
Spacerowniki można bezpłatnie pobrać ze strony internetowej www.fundacjaopus.pl/trasy
Podczas spacerów z naszymi mapami dzieci odkryją piękne zabytkowe kamienice, będą zwiedzać tajemnicze skwerki, podziwiać murale i szukać pamiątek po nieistniejących już budynkach czy obiektach. W wybranych miejscach inspirujemy też do wspólnych zabaw, angażujących małych uczestników spaceru (np. poszukiwanie starych torów tramwajowych, ukrytej gazety czy zegara słonecznego). W spacerownikach proponujemy również wiele zadań do wykonania w domu (stworzenie kapsuły czasu, zorganizowanie seansu starych filmów, znalezienie w domowej bibliotece najstarszej książki) oraz zabaw kreatywnych i plastycznych (zaprojektowanie minidomu, własnego neonu i mozaiki czy narysowanie planu ulubionego parku oraz nazwanie jego alejek i placyków). W każdym spacerowniku dodajemy też listę miejsc, które warto odwiedzić w okolicy. Nasze trasy zaprojektowaliśmy tak, by prowadziły wyłącznie na świeżym powietrzu, bez konieczności wchodzenia do wnętrz budynków czy innych obiektów.
Wychodzimy z założenia, że najlepiej uczyć się przez zabawę oraz doświadczenie. Nasze spacerowniki w atrakcyjny i kreatywny sposób zachęcają więc do zabaw w przestrzeni miasta i jednocześnie zaznajamiają z dziedzictwem miejsca, w którym dzieci mieszkają. Pokazują, że czasami wystarczy zejść z utartej ścieżki lub przyjrzeć się uważniej mijanym budynkom, obiektom czy skwerom, by odkryć na nowo dane miejsce i by zobaczyć coś, na co wcześniej nie zwracaliśmy uwagi.
Dziecięcy Telefon Zaufania
Kurs kreatywności dla dzieci „MALI AKTORZY” online
Drodzy Rodzice!
W ramach profilaktyki higieny cyfrowej obejmującej bezpieczne korzystanie z narzędzi cyfrowych zachęcamy do obejrzenia prezentacji i filmu Technologiczny zawrót Głowy
Film Fundacji Dzieci Niczyje przygotowany w ramach kampanii społecznej „Mama, tata, tablet” dostępny na stronie www.mamatatatablet.pl
Przed wakacjami – co warto wiedzieć? Bezpieczny wakacyjny wypoczynek dzieci i młodzieży
Rodzicu, o tym musisz pamiętać!
Organizator wypoczynku (kolonii, obozu) musi zgłosić wyjazd do właściwego (ze względu na siedzibę organizatora) kuratorium oświaty.
Z uwagi na bezpieczeństwo dzieci w zgłoszeniu ma obowiązek podać m.in. dane dotyczące miejsca wypoczynku i rodzaju zakwaterowania, liczby uczestników, zatrudnionej kadry oraz programu pracy z dziećmi. Musi również podać informacje na temat zapewnianej opieki medycznej.
Dzięki temu wizytatorzy mogą skontrolować miejsca wypoczynku nie tylko przed, ale i w trakcie pobytu dzieci. Podobne kontrole może przeprowadzać straż pożarna, sanepid, nadzór budowlany. Rodzic, aby czuć się spokojnym o bezpieczeństwo swojego dziecka, przed wykupieniem turnusu, może sprawdzić organizatora w specjalnie stworzonej bazie wypoczynku.
Znajdują się w niej wszystkie legalnie organizowane obozy, kolonie i inne formy zorganizowanego wypoczynku.
Rodzic z bazy wypoczynku dowie się wszystkiego o organizatorze, pozna m.in. jego adres, numer telefonu, e-mail, termin oraz lokalizację wypoczynku. Dzięki bazie informacje o poszczególnych zgłoszeniach przesyłane są elektronicznie do właściwych miejscowo służb sprawujących nadzór nad wypoczynkiem.
Bezpieczna opieka
Każdy organizator jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej. Musi również zatrudniać odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną.
Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która spełnia łącznie poniższe warunki:
- posiada zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego,
- jest pełnoletnia,
- ma co najmniej średnie wykształcenie (nie dotyczy czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję kierownika
w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie), - ma zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku (nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza),
- posiada co najmniej trzyletni staż pracy dydaktyczno-wychowawczej lub opiekuńczo-wychowawczej (nie dotyczy nauczycieli, instruktorów harcerskich
w stopniu co najmniej podharcmistrza).
Wychowawcą wypoczynku może zostać osoba, która spełnia łącznie poniższe warunki:
- posiada zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego,
- jest pełnoletnia,
- ma co najmniej średnie wykształcenie (nie dotyczy instruktorów harcerskich
w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję wychowawcy w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie), - ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku (nie dotyczy nauczycieli, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, przodowników turystyki kwalifikowanej, instruktorów Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego oraz trenerów i instruktorów sportu).
Również studenci szkół wyższych, kierunków i specjalności, których program obejmuje przygotowanie pedagogiczne oraz słuchacze kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów językowych, po odbyciu odpowiedniego przeszkolenia, a także spełniając powyższe warunki, mogą być wychowawcą wypoczynku bez ukończenia kursu na wychowawcę wypoczynku, ale tylko do 31 sierpnia 2015 r.
Kierownikiem wypoczynku lub wychowawcą wypoczynku nie może być osoba karana m.in. za:
- umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu na szkodę małoletniego,
- przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego,
- przestępstwo przeciwko rodzinie i opiece,
- albo wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności związanej
z wychowywaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi.
Jeśli kandydat na kierownika lub wychowawcę wypoczynku jest jednocześnie zatrudniony na podstawie przepisów, które przewidują warunek niekaralności – zamiast zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego, musi przekazać organizatorowi wypoczynku oświadczenie o niekaralności.
Rodzicu,
Wymagaj od organizatora, z którym wyjeżdża Twoje dziecko, aby przed wyjazdem przekazał wszystkie istotne informacje o wypoczynku i ewentualnych dodatkowych wymaganiach.
Nie zapomnij wypełnić i przekazać organizatorowi wypoczynku karty kwalifikacyjnej uczestnika wypoczynku Twojego dziecka.
Aby pomóc rodzicom, ale także dzieciom i młodzieży, w odpowiednim przygotowaniu się do wakacyjnych wyjazdów MEN przygotowało „Poradnik bezpiecznego wypoczynku”.
Spakuj dziecku odpowiedni bagaż
Przed samym wyjazdem bardzo ważne jest odpowiednie skompletowanie bagażu. Tak by był on dostosowany do możliwości dziecka. Zdarza się bowiem, że w pobliżu nie ma osoby, która mogłaby mu pomóc w niesieniu. Dobrze byłoby, gdyby był to jeden większy plecak, walizka lub torba, a dodatkowo niewielki plecak podręczny. Jeśli jest to wyjazd o charakterze sportowym, wymagany sprzęt (np. narty, snowboard) należy dobrać do warunków fizycznych i umiejętności dziecka. Zachęcamy wszystkich do pobrania listy rzeczy, jakie powinny się znaleźć w bagażu dziecka.
Niepokojące sygnały o przebiegu wypoczynku?
Jeśli do rodziców docierają niepokojące sygnały o sytuacji, np. na kolonii, powinni zgłosić je przede wszystkim do właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku kuratorium oświaty. W zależności od problemu, jakiego dotyczą nieprawidłowości, rodzice mogą także powiadomić właściwą (zgodnie z miejscem wypoczynku) powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną.
Masz pytania?
Zapraszamy również do odwiedzenia zakładki Pytania i odpowiedzi, w której umieszczono odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące zgłaszania wypoczynku. Więcej informacji na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakładce Wypoczynek.
Akcja „Przed wakacjami – co warto wiedzieć” na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Bezpieczny wypoczynek – poradnik MEN dla rodziców i opiekunów
Przed rozpoczęciem wakacji Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca do zapoznania się z „Poradnikiem bezpiecznego wypoczynku” oraz sprawdzenia wiarygodności organizatora za pośrednictwem bazy danych o wypoczynku.
Wybierając dla swojego dziecka formę letniego wypoczynku, należy zadbać przede wszystkim o sprawdzenie wiarygodności organizatora. MEN stworzyło publiczną bazę danych o wypoczynku, za pomocą której każdy rodzic może przekonać się, czy dany organizator zgłosił turnus do właściwego kuratorium oświaty na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wyjazdu oraz na 14 dni w przypadku półkolonii i wypoczynku organizowanego za granicą.
Z uwagi na bezpieczeństwo dzieci, organizator w zgłoszeniu ma obowiązek podać, m.in. dane dotyczące miejsca wypoczynku i rodzaju zakwaterowania, warunków sanitarno-higienicznych, liczby uczestników, zatrudnionej kadry oraz programu pracy z dziećmi. Musi również zapewnić dostęp do opieki medycznej. Dzięki temu wizytatorzy mogą kontrolować miejsca wypoczynku dzieci i młodzieży. Podobne kontrole może przeprowadzić straż pożarna i sanepid, zarówno przed rozpoczęciem wypoczynku, jak również w czasie jego trwania. W 2018 r. organizatorów wypoczynku będą wspierać także komendy policji.
Rodzic, aby czuć się spokojnym o bezpieczeństwo swojego dziecka, przed wykupieniem turnusu, może sprawdzić organizatora (czy zgłosił do kuratora oświaty wypoczynek) w specjalnie utworzonej wyszukiwarce bazie wypoczynku, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej www.wypoczynek.men.gov.pl. W ten sposób upewni się, czy wypoczynek jest organizowany również zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W bazie wypoczynku znajdują się wszystkie legalnie organizowane w kraju i za granicą obozy, kolonie, półkolonie i inne formy zorganizowanego wypoczynku.
Rodzic z bazy wypoczynku uzyska wiele informacji o organizatorze, m.in. jego adres, numer telefonu, e-mail, termin oraz adres lokalizacji wypoczynku. Za pośrednictwem bazy informacje o zgłoszonym wypoczynku są przesyłane także do służb sprawujących nadzór nad wypoczynkiem na danym terenie (kurator oświaty, straż pożarna, sanepid).
Należy pamiętać, że każdy organizator posiada możliwość wydruku, ze swojego konta w bazie, potwierdzenia o każdym zgłoszonym wypoczynku, które powinien przekazać rodzicom uczestnika.
W przypadku braku informacji w bazie o tym, czy organizator podejmował próby zgłoszenia wypoczynku oraz o powodach ewentualnej odmowy kuratora oświaty o wpisie danego wypoczynku do publicznej bazy, szczegółowych informacji może udzielić kuratorium oświaty.
Bezpieczna opieka Każdy organizator jest zobowiązany m.in. do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku oraz zatrudnienia wykwalifikowanej kadry sprawującej właściwą opiekę wychowawczą.
Przypominamy, że kierownikiem wypoczynku może być osoba, która spełnia łącznie poniższe warunki:
• posiada zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, • jest pełnoletnia, • ma co najmniej średnie wykształcenie (nie dotyczy czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję kierownika w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie), • ma zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku (nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza), • posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczo-wychowawczych uzyskane w okresie ostatnich 15 lat (nie dotyczy nauczycieli, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza). Wychowawcą wypoczynku może zostać osoba, która spełnia łącznie poniższe warunki: • posiada zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, • jest pełnoletnia, • ma co najmniej średnie wykształcenie (nie dotyczy instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję wychowawcy w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie), • ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku (nie dotyczy nauczycieli, osób pracujących z dziećmi w placówkach wsparcia dziennego lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych, instruktorów harcerskich w stopniu, co najmniej przewodnika, trenerów i instruktorów sportu, którzy uzyskali tytuł przed 2013 r.).
Warto zwrócić uwagę na to, że rodzice mają prawo wymagać od organizatora, z którym wyjeżdża ich dziecko, aby przed wyjazdem przedstawił on warunki pobytu i podpisał umowę. Obowiązkiem organizatora jest również przekazanie rodzicom i opiekunom wszystkich istotnych informacji o wypoczynku i ewentualnych dodatkowych wymaganiach, w tym przedstawienie wydruku potwierdzenia o zgłoszonym danym wypoczynku.
Rodzic powinien również pamiętać o dokładnym wypełnieniu Karty kwalifikacyjnej uczestnika Wypoczynku, która zawiera niezbędne informacje o dziecku. Kartę trzeba przekazać organizatorowi wypoczynku przed wyjazdem. Spakuj dziecku odpowiedni bagaż Przed samym wyjazdem bardzo ważne jest odpowiednie skompletowanie bagażu. Istotne jest, aby – w zależności od charakteru wypoczynku – dopasować odpowiednio: plecak, walizkę lub dużą torbę na ramię. Jeżeli kolonie będą w kurorcie, praktyczniejsza okaże się walizka – dziecko nie będzie musiało jej dźwigało. Gdy natomiast dzieci jadą np. pociągiem w góry, a od stacji będzie spory kawałek do przejścia, lepszym rozwiązaniem jest plecak (doskonale sprawdza się także na obozach). Z kolei torba na ramię będzie praktyczna, jeśli kolonie są np. w lesie, a do ośrodka prowadzi piaszczysta droga. Zdarza się bowiem, że w pobliżu nie ma osoby, która pomoże nieść bagaż. Jeżeli jest to wyjazd o charakterze sportowym, wymagany będzie odpowiedni sprzęt (np. rower, rolki, narty). Należy go wybrać, uwzględniając warunki fizyczne i umiejętności dziecka.
Zachęcamy również wszystkich do pobrania listy rzeczy, jakie powinny się znaleźć w bagażu dziecka. Takie zestawienie publikujemy na stronie www.men.gov.pl.
„Poradnik bezpiecznego wypoczynku”
Aby pomóc rodzicom, ale także dzieciom i młodzieży w odpowiednim przygotowaniu się do wakacyjnych wyjazdów, polecamy „Poradnik bezpiecznego wypoczynku”. Można w nim znaleźć najważniejsze informacje dla rodziców i opiekunów dotyczące letniego i zimowego wypoczynku. Warto zapoznać się z poradami dotyczącymi m.in.: zasad organizowania oraz nadzorowania wypoczynku dzieci i młodzieży, bezpieczeństwa w podróży, wyboru odpowiedniej oferty i kwalifikacji kadry. Poradnik można znaleźć na www.wypoczynek.men.gov.pl
Niepokojące sygnały o przebiegu wypoczynku?
Jeżeli do rodziców docierają niepokojące sygnały o okolicznościach, czy warunkach lub sytuacjach, np. na koloniach, należy zgłosić je przede wszystkim do kuratorium oświaty właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku. W zależności od problemu, jakiego dotyczą nieprawidłowości, rodzice mogą także powiadomić właściwą (zgodnie z miejscem wypoczynku) powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną, straż pożarną lub inne służby interwencyjne.
Masz pytania?
Zapraszamy również do odwiedzenia zakładki „Pytania i odpowiedzi” na stronie www.wypoczynek.men.gov.pl, w której umieszczono odpowiedzi na najczęściej pojawiające się wątpliwości dotyczące zasad organizacji i zgłaszania wypoczynku. Zachęcamy również do zapoznania się z informacjami na stronach internetowych kuratoriów oświaty.
Przydatne serwisy internetowe poświęcone bezpiecznemu wypoczynkowi
• W serwisie www.bezpiecznyautobus.gov.pl, wpisując numer rejestracyjny pojazdu, można otrzymać bezpłatną informację, czy autokar, który zawiezie dziecko na wakacje, ma aktualne badania techniczne i polisę ubezpieczeniową. • Warto odwiedzić stronę Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Polak za granicą” www.polakzagranica.msz.gov.pl, gdzie znajduje się bezpłatna aplikacja iPolak – niezbędnik w podróży. Aplikacja zawiera aktualne ostrzeżenia dla podróżujących publikowane przez MSZ. • Rejestracja podróży zagranicznej przez bezpłatny serwis „Odyseusz” www.odyseusz.msz.gov.pl. Dzięki rejestracji służby konsularne będą wiedziały o pobycie osoby na terenie danego państwa, a w razie sytuacji kryzysowych mogła udzielić szybkiej i skutecznej pomocy. • Zaleca się organizatorom wypoczynku letniego, kierownikom wycieczek, wychowawcom i opiekunom dzieci i młodzieży, aby mieli ze sobą adresy polskich placówek dyplomatycznych i konsularnych wraz z telefonami kontaktowymi (dyżurnymi). • Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało informację o bezpiecznym spędzeniu czasu podczas wakacji, m.in. program „Kręci mnie bezpieczeństwo” dostępny na stronie: www.mswia.gov.pl • Warto również zapoznać się z poradnikami MSWiA dotyczącymi zagrożeń terrorystycznych czy związanych z klęskami żywiołowymi i złymi warunkami pogodowymi: www.mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo
Departament Informacji i Promocji Ministerstwo Edukacji Narodowej
Wychowanie i profilaktyka
Gdzie szukać pomocy
Telefony zaufania
Europejski Tydzień Szczepień
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie informuje, iż w dniach 24-30 kwietnia 2019 r. obchodzony jest Europejski Tydzień Szczepień.
W tym roku motywem przewodnim są hasła: Poznaj i udostępnij fakty na temat szczepień oraz Bohaterowie szczepień.
Inicjatywie patronuje Światowa Organizacja Zdrowia. Celem jest zwiększenie wiedzy i świadomości społeczeństwa o szczepieniach ochronnych oraz ich znaczenia dla naszego zdrowia. Temat tegorocznej edycji Tygodnia Szczepień dotyczy przekazu oraz udostępniania faktów na temat szczepień. Europejski Tydzień Szczepień jest okazją do podkreślenia znaczenia osób, które w różny sposób na co dzień umożliwiają i wspierają szczepienia. Nazwano ich „Bohaterami szczepień”. Należy tu wymienić naukowców, którzy opracowują bezpieczne i skuteczne szczepionki, pracowników ochrony zdrowia, którzy są wiarygodnym źródłem informacji na temat szczepień dla swoich pacjentów, rodziców którzy decydując się na szczepienia swoich dzieci, chronią również tych których nie można zaszczepić, decydentów, których działania zapewniają jak najszerszy dostęp do szczepień oraz każdego kto poszukuje i udostępnia oparte na faktach naukowych informacje na temat szczepień.
.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m. st. Warszawie zachęca do zapoznania się z informacjami na temat szczepień dostępnymi na stronach:
- www.zaszczepsiewiedza.pl
- www.szczepienia.pzh.gov.pl
- https://www.who-europe-campaigns.org/european-immunization-week/
W trakcie trwania Europejskiego Tygodnia Szczepień więcej informacji na temat szczepień obowiązkowych oraz zalecanych można uzyskać osobiście lub telefonicznie w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w m.st. Warszawie ul. Kochanowskiego 21, tel. (22) 310-79-26 oraz (22) 310-79-33 w godzinach 8:00-15:30 oraz punktach szczepień w poradniach podstawowej opieki zdrowotnej.
Warto szczepić
Zapobieganie wszawicy:
/uploads/5e614a2f9e722/pages/1/content/INFORMACJA.pdf
/uploads/5e614a2f9e722/pages/1/content/Plakat_PSSE_w_m.st._Warszawie.pdf
/uploads/5e614a2f9e722/pages/1/content/wszystko_o_wszawicy_broszura.pdf
/uploads/5e614a2f9e722/pages/1/content/wszystko_o_wszawicy_plakat.pdf
/uploads/5e614a2f9e722/pages/1/content/wszystko_o_wszawicy_ulotka.pdf
Zabezpieczenie dziecka przed skutkami zachorowań na choroby zakaźne:
/uploads/5e614a2f9e722/pages/1/content/2018.11.08_list_MEN_GIS_rodzice.pdf
RODZICE, PRAWNI OPIEKUNOWIE DZIECKA MOGĄ UZYSKAĆ POMOC I WSPARCIE:
SPECJALISTYCZNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
ul. Raszyńska 8/10 tel. 22 822 71 68
- diagnoza i terapia trudności szkolnych i wychowawczych, spotkania dla dzieci zdolnych.
PRZYCHODNI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY SZKOLNEJ
al. Wyzwolenia 6, tel. 22 628 80 02, 22 628 20 80
OŚRODKA WCZESNEJ INTERWENCJI
ul. Pilicka 21, tel. 22 844 06 37
STOWARZYSZENIA OPTA
ul. Hoża 50 lok. 61 tel. 22 424 09 89
- szeroka oferta pomocy psychologicznej dla rodzin i dla dzieci , www.opta.org.pl
KOMITETU OCHRONY PRAW DZIECKA W WARSZAWIE
ul. Hoża 27 m 5 tel. 22 626 94 19, 22 626 94 21
CENTRUM POMOCY SPOŁECZNEJ DZIELNICY ŚRÓDMIEŚCIE
ul. Konwiktorska 3/5 00 – 217 warszawa tel. 22 628 07 12
Wyżej wymienione placówki udzielają pomocy bezpłatnie i bez skierowania. Konieczna rejestracja telefoniczna.
PIERWSZEGO DNIA DO PRZEDSZKOLA PRZYNOSIMY:
- kapcie na rzep (takie, żeby dziecko założyło je samodzielnie) – podpisane
- ubranie na zmianę w worku (majtki, skarpetki, bluza, spodnie najlepiej w gumkę) – podpisane
- piżama – podpisana
- poszewka na koc (150x200), poduszka (np. mały Jasiek) – podpisana, dzieci otrzymują koc przedszkolny
- duża paczka chusteczek higienicznych i nawilżonych,
- przytulanka