Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Profilaktyka

Dziecko uczy się muzyki w taki sam sposób jak języka

♫ Wykorzystuj każdą nadarzającą się okazję do kontaktu dziecka z muzyką.
♫ Stymuluj, akceptuj i interesuj się wszelkimi formami ekspresji muzycznej dziecka
(śpiew, taniec, gra na instrumentach), choć mogą Ci się wydawać nieporadne i dziwaczne.
♫ Nie ograniczaj dziecięcej ekspresji wprowadzaniem schematów – stwórz mu warunki
do wyrażania siebie, swoich myśli, uczuć poprzez ruch, taniec, śpiew, grę na instrumentach
♫ Uczestnicz zawsze w działaniach muzycznych dziecka, gdy cię o to poprosi.
♫ Śpiewaj, graj, tańcz wraz z dzieckiem, bowiem twoje działania stymulują jego aktywność.
♫ Niech twój dom rozbrzmiewa muzyką – ale nie tylko „syntetyczną”.
♫ Dbaj o to, by twoje dziecko wyrosło na świadomego odbiorcę muzyki – ukaż mu jej różnorodność.
♫ Naucz dziecko dostrzegać muzykę w świecie przyrody, w zgiełku ulicznym, w domu, tak, by było wrażliwe na świat dźwięków. Naucz je słuchać muzyki, która płynie z natury i przemawia do wyobraźni z równą siłą, co muzyka tworzona od wieków przez człowieka.

Wspomagaj rozwój mowy swojego dziecka:


- Obserwuj czy dziecko reaguje na dźwięki. Dziecko najpierw słucha a potem mówi. Prawidłowy słuch warunkuje prawidłowy rozwój mowy.
- Zwracaj uwagę w jaki sposób dziecko oddycha. Czy podczas snu, zabawy oddycha nosem. Jeśli oddycha ustami skonsultuj to z pediatrą.
- Mów do dziecka od pierwszych chwil jego życia. Reaguj na sygnały dziecka. Dziecko na początku nie mówi słów, ale sygnalizuje swoje potrzeby i w celu ich zaspokojenia prowadzi „dialog” z rodzicami. Mów dziecku o tym co robisz, opisuj to co się dzieje wokół niego.
Zawsze reaguj na sygnały dziecka i nawiązuj z nim kontakt. Ważny jest również dotyk, bliskość, kontakt emocjonalny.
- Jeśli możesz karm swoje dziecko piersią. Naturalne karmienie zapewnia prawidłowy rozwój żuchwy, mięśnia okrężnego ust i prawidłowy rozwój zgryzu. Jeśli karmisz butelką zadbaj
o właściwy smoczek i właściwą pozycję do karmienia.
- Ważna jest konsystencja spożywanych pokarmów i technika jedzenia! Wprowadzaj dodatkowe pokarmy, żeby właściwie stymulować funkcje w obrębie narządu żucia.
Ruchy artykulacyjne wykonywane przez dolną szczękę i język są bardzo podobne do ruchów wykonywanych przez te narządy podczas żucia, a zwłaszcza połykania. Ruchy artykulacyjne odbywają się przy udziale tych samych mięśni, które biorą udział w połykaniu i żuciu.
- Unikaj podawania smoczka. Jeśli dziecko ma potrzebę używania smoczka podawaj go możliwie najkrócej i zakończ jego używanie pod koniec pierwszego roku życia kiedy odruch ssania ulega wygaszeniu.
- Dbaj o to, żeby nie ssało palca, poszewki, nie obgryzało paznokci, nie trzymało w buzi kredki, itp. Ww. parafunkcje powodują pojawianie się wad zgryzu a w konsekwencji wad wymowy.
- Dostarczaj dziecku prawidłowych wzorów wymowy. Kiedy jest taka możliwość, mówiąc do dziecka, dbaj o to, żeby widziało twoją twarz, dzięki temu będzie mogło obserwować ruchy warg i naśladować cię, będzie również mogło obserwować mimikę.
- Ucz dziecko słów poprzez zabawę, wykorzystuj ku temu różne sytuacje, spacery, posiłki, kąpiel, ubieranie. Wielokrotnie powtarzaj nazwy przedmiotów w otoczeniu, żeby utrwalić wzorzec słuchowy wyrazu.
- Baw się i pokazuj dziecku świat angażując zmysły wzroku, słuchu dotyku. Zadbaj o rozwój ruchowy. W prosty sposób wpłynie to na rozwój komunikacji.
- Opowiadaj bajki, czytaj wierszyki, śpiewaj piosenki. Ucz dziecko piosenek, wierszyków. Odpowiadaj na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco. Zadawaj pytania dotyczące przeczytanej bajki, obejrzanego filmu. – rozwiniesz wyobraźnię, usprawnisz uwagę, koncentrację, pamięć, wzbogacisz słownictwo dziecka, nauczysz właściwego posługiwania się akcentem, rytmem, melodią.

                                                                                                                                                                                                                                                    Logopeda / Neurologopeda :  Agnieszka Krupa

 

Zmiana przepisów uchwały antysmogowej

Pismo w sprawie nowelizacji

Załącznik

Zdrowe Mazowsze

Wytyczne MEiN, MZ i GIS

Wytyczne MEiN, MZ i GIS

Uwaga wścieklizna u lisów!

Kolejne przypadki wścieklizny u lisów wolno żyjących na terenie województwa mazowieckiego.

Komunikat prasowy

Uwaga wścieklizna